CZYTAM Z KLASĄ

2 września nasza szkoła przystąpiła do innowacji pedagogicznej o nazwie „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” autorstwa Honoraty Szaneckiej. Jest to ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III. Celem tego projektu jest między innymi rozbudzanie ciekawości literackiej i aktywności czytelniczej, zachęcanie rodziców do czytania z dziećmi, doskonalenie czytania ze zrozumieniem, integracja zespołu klasowego oraz współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i za granicą. Najważniejsze dla nas jest zachęcenie dzieci, które dopiero zaczynają swoją przygodę z czytaniem do sięgania po książki, a szczególnie lektury.

W naszej szkole projekt realizowany jest przez panią Annę Nieścierewską i klasę pierwszą, panią Martę Topczewską i klasę drugą oraz panią Elżbietę Puścian i klasę trzecią. Realizacja trwa od 1 października 2019 r. do 30 kwietnia 2020 r. w trzech modułach:

I MODUŁ – od 01.10.2019 r. do 31.12.2019 r. – FIKUŚNE LEKTURKI SPOD CHMURKI

II MODUŁ – od 01.01.2020 r. do 29.02.2020 r. – ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI

III MODUŁ – 01.03.2020 r. do 30.04.2020 r. – POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI

Dodatkowym narzędziem do pracy podczas innowacji jest „Lekturnik” – to zeszyt ćwiczeń, w którym do każdego modułu dzieci wykonują zadania do opracowywanej lektury. Co więcej, w trakcie trwania każdej części zespół klasowy będzie wykonywał cztery wybrane przez wychowawcę zadania. Zadania są różne, np. projektowanie przez dzieci zakładek, które będą nawiązywały do przeczytanej lektury, zorganizowanie wystawki na temat czytanej lektury czy przygotowanie plakatu zachęcającego innych do przeczytania konkretnej lektury.

Za nami jest już moduł I „Fikuśne lekturki spod chmurki”. W klasie pierwszej i drugiej dzieci poznały książkę pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” autorstwa Justyny Bednarek. Dzieci z klasy trzeciej poznały lekturę Astrid Lindgren pt. „Dzieci z Bullerbyn”.

W klasie pierwszej zrealizowano zadania:

– Praca w lekturniku (W każdym module jest to zadanie obowiązkowe do wykonania);

– Kącik czytelniczy;

– Czytusie- figurki plastelinowe zrobione przez dzieci;

– Plakat zachęcający uczniów z innych klas do przeczytania lektury.

W klasie drugiej zrealizowano zadania:

– Praca w lekturniku;

– Plakat zachęcający innych do przeczytania lektury;

– Kącik czytelniczy z figurkami Czytusiów zrobionych przez dzieci;

– Zaproszenie pracownika szkoły do przeczytania dzieciom fragmentu lektury.

W klasie trzeciej zrealizowano zadania:

– Praca w lekturniku;

– Kącik czytelniczy;

– Wystawka na temat czytanej lektury;

– Rysunek postaci jednego z głównych bohaterów wykonany na dużym arkuszu papieru.

Marta Topczewska

baner czytam

 

 

Wraz z końcem lutego klasy I – III zakończyły realizację II modułu pn. „ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI” w projekcie „CZYTAM Z KLASĄ”. Każda z klas realizowała projekt z inną „zwierzęcą” lekturką.

Uczniowie klasy pierwszej czytali książkę pt. „Psie troski” Toma Justyniarskiego, uczniowie klasy drugiej „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia, zaś uczniowie klasy trzeciej „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego. Do realizacji drugiego modułu trzeba było wykonać min. cztery zadania z 8 możliwych do wyboru:

ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z drugą przeczytaną lekturą – to zadanie jest obowiązkowe!!! Wybierzcie jeszcze trzy zadania.
  2. Zorganizujcie w klasie konkurs głośnego czytania.
  3. W grupach lub wspólnie (z kartonów i innych dostępnych materiałów) wykonajcie legowisko dla zwierzaka. Umieśćcie w nim swoją ulubioną maskotkę.
  4. Przygotujcie plakat zachęcający innych do przeczytania tej lektury.
  5. Przygotujcie w klasie KĄCIK CZYTELNICZY i umieśćcie w nim plakat PROJEKTU.
  6. W sali lub na korytarzu przy Waszej klasie zorganizujcie WYSTAWKĘ na temat czytanej lektury. W tym zadaniu mogą pomóc rodzice.
  7. Zaproście weterynarza, który opowie Wam o swojej pracy.
  8. Zorganizujcie w szkole zbiórkę darów dla pobliskiego schroniska i przekażcie te dary czworonożnym pupilom.

Uczniowie z każdej klasy wykonywali wybrane przez nauczyciela zadania, jednak część z nich wszystkie klasy realizowały wspólnie. Mianowicie zadanie mówiące o zaproszeniu do szkoły weterynarza oraz zorganizowanie zbiórki dla schroniska, ta akcja w naszej szkole jeszcze trwa do 13 marca 2020 r. – serdecznie zapraszamy do włączenia się w akcję projektową.

Od marca do końca kwietnia będziemy realizować III moduł pn. „POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI”.

Marta Topczewska

czytam baner 2

 

Z końcem maja zakończyliśmy III moduł naszej innowacji, ale i cały projekt. Ostatni moduł nazywał się „POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI”. W tej części klasy 1-3 realizowały ten sam temat, na warsztat wzięliśmy wiersze Juliana Tuwima.

Do realizacji trzeciego modułu trzeba było wykonać min. cztery zadania z 8 możliwych do wyboru:

ZADANIA DO WYKONANIA:

  • W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z trzecią przeczytaną lekturą – to zadanie jest obowiązkowe!!! Wybierzcie jeszcze trzy zadania.
  • Zorganizujcie w klasie konkurs recytatorski.
  • Zbierzcie informacje o autorze czytanej lektury i wykonajcie plakaty na jego temat.
  • Przygotujcie klasowy lub szkolny happening lub festyn z okazji Światowego Dnia Książki, który przypada 23 kwietnia. Do tego zadania możecie zaprosić inną klasę, ale to Wy musicie być głównym organizatorem.
  • Wykonajcie sylwetę głównego bohatera wybranego utworu, który przeczytaliście. Sylweta musi stać i być trójwymiarowa.
  • W sali lub na korytarzu przy Waszej klasie zorganizujcie WYSTAWKĘ na temat czytanej lektury. W tym zadaniu mogą pomóc rodzice.
  • Zorganizujcie POKAZ MODY BAŚNIOWEJ. W tym zadaniu mogą wziąć udział również uczniowie innych klas jako modelki i modele. Na widownię zaproście rodziców, dyrektora lub inne osoby.
  • Przygotujcie przedstawienie teatralne do czytanego utworu.

W trakcie realizacji tego modułu przeszkodziła nam epidemia, przez którą rozpoczęliśmy edukacji zdalną. Jednak nie przeszkodziło nam to w dokończeniu projektu. W trakcie edukacji on-line klasy 1-3 kontynuowały realizację III modułu.

Poprzez realizację projektu naszym celem było:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.

Założone cele udało nam się zrealizować. Pokazałyśmy dzieciom ciekawy i niecodzienny sposób omawiania lektur. Co najważniejsze zaciekawiłyśmy uczniów nowymi lekturami, ale też takimi które ze szkolnej ławki pamiętamy i my.

Każda z klas zakończyła projekt z sukcesem, a uwieńczone to zostało poprzez DYPLOMY ukończenia projektu dla każdego ucznia i wspólnym CERTYFIKATEM końcowym całej klasy.

Marta Topczewska

certyfikat czytam klasa

 

  • Kliknięć: 58

Program „Dobrze jemy”

Pyszne i kolorowe lekcje z programem „Dobrze jemy”!

Rok szkolny 2020/2021

Edukacja żywieniowo-kulinarna to połączenie przekazywania wiedzy teoretycznej dotyczącej zasad zdrowego odżywiania, sposobu komponowania diety, wiedzy dotyczącej tego, w jaki sposób mądrze robić zakupy, ale i tego, jak jedzenie wpływa na nasz organizm. Łączymy to z zajęciami, dzięki którym dzieci zdobywają praktyczne umiejętności takie jak krojenie, siekanie, poznają sprzęty kuchenne, uczą się zasad higieny i pracy w kuchni.

W ramach programu „Dobrze jemy” dzieje się bardzo dużo w naszej szkole! Uczniowie klas I-III mieli możliwość kulinarnego eksperymentowania w wielu dziedzinach. Dzieci uczyły się jak komponować zdrowe propozycje jadłospisów na śniadania i pozostałe posiłki. Uczniowie wykonywali pyszne, pełnowartościowe, zdrowe i bardzo kolorowe kanapki. Przygotowywali również śniadaniowego superfooda: owsiankę na wodzie z dodatkiem różnych świeżych owoców oraz orzechów. Podczas realizacji tematu pt. „Znawcy zapachów” przypomnieli sobie rodzaje zmysłów, jakimi posługują się ludzie oraz rodzaje smaków. Wykonywali zadania praktyczne na rozpoznawanie smaków podstawowych. Przy realizacji tematu „W świecie zapachów i smaków” zorganizowaliśmy wspaniałą zabawę na zgadywanie zapachów i przy okazji smaków różnych ziół, które używamy w kuchni. Dzieci miały możliwość zobaczenia jak wyglądają świeże zioła doniczkowe oraz te w wersji suszonej, zamknięte w małych torebeczkach. Wielu z przypraw uczniowie mieli okazję spróbować po raz pierwszy! Następnie przyszedł czas na trenowanie umiejętności doprawiania potraw, właśnie owymi przyprawami. Uczniowie klasy I i II przyrządzali w zespołach kilkuosobowych mizerię, pomidorki z cebulką lub sałatkę caprese. Po wykonaniu smacznych przystawek nastąpiła wspólna degustacja. Klasa III wykonywała sałatkę wielowarzywną z doprawianiem rozmaitymi przyprawami. Dzieci próbowały odpowiedzieć na pytanie: „Skąd się biorą mrożonki?” Po omówieniu lekcji, wspólnie z nauczycielem przygotowali koktajl z mrożonych truskawek.

Mamy nadzieję, że zajęcia spowodują, iż w śniadaniówkach przestaną królować niezdrowe słodycze, którymi na co dzień zajadali się uczniowie, a na ich miejscu na stałe zagoszczą pyszne i zdrowe owoce, warzywa oraz inne wartościowe produkty niezbędne dla młodego, wzrastającego organizmu.

Anna Nieścierewska

dobrze jemy owsianka

  • Kliknięć: 56

Projekt Edukacyjny EMOCJA

logo projektu emocja 1

ROK SZKOLNY 2021/2022

Klasa III od tego roku szkolnego uczestniczy w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym „Emocja” oraz innowacji pedagogicznej EkoEmocje. Wszystkim rodzicom i wychowawcom zależy na tym, aby wychować dzieci na mądrych i szczęśliwych ludzi, samodzielnych i twórczych. Wprowadzenie dzieci w świat wartości moralnych jest niezwykle ważne, gdyż są one fundamentem dalszego życia. Proponowany projekt zakłada spotkania w ciągu roku szkolnego, obejmujące rozmowy o uniwersalnych wartościach.

Wprowadzony projekt przede wszystkim ma na celu:

  • Kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku szkolnym.
  • Rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości.
  • Aktywizację dzieci na zrozumienie emocji i uczuć innych osób.
  • Integrację zespołu klasowego.
  • Współpracę nauczyciela i uczniów z placówkami oświatowymi z terenu całego kraju i zagranicznymi szkołami polonijnymi poprzez wspólną wymianę doświadczeń na stronie projektu.
  • Wychowanie do wartości takich jak empatia, wyrozumiałość, szacunek i wrażliwość.
  • Tworzenie sytuacji budujących wrażliwość dziecka, empatię i szacunek wobec innych, kreowanie wartości i norm społecznych poprzez współdziałanie z instytucjami i organizacjami będącymi źródłem istotnych wartości.

Projekt „Emocja” został wzbogacony przez organizatora w innowację pedagogiczną pt. „EkoEmocje”. Edukacja ekologiczna jest rodzajem wychowania do wartości i do odpowiedzialności, procesem, który trwa nierzadko wiele lat i obejmuje formy, które na pierwszy rzut oka nie przypominają nauki, przynajmniej w tradycyjnym tego słowa znaczeniu. Oprócz wiedzy przyrodniczej, liczy się przede wszystkim wykształcenie w młodym człowieku zdolności do emocjonalnego reagowania na przyrodę, zwłaszcza tę najbliższą, lokalną. Emocje wykazują bowiem niesamowitą moc wspierającą motywację do działania. Dlatego, aby budować od najmłodszych lat przyjazny stosunek do drugiego człowieka, otaczającej nas przyrody i zminimalizować problem wykluczenia w społeczności, od września 2021 r. wprowadzam do swojej klasy innowację pedagogiczną autorstwa Marzeny Dziadkowiec, której założeniem jest uwrażliwienie dzieci na drugiego człowieka oraz kształtowanie postaw proekologicznych – poprzez aktywną działalność edukacyjną

W klasie zorganizowaliśmy przepiękny kącik Emocji. Znalazła się w nim tablica z termometrem uczuć, na którym zaznaczamy jak danego dnia czujemy się w klasie. Ustaliliśmy, że każdy człowiek ma prawo do rożnych emocji. Omówiliśmy przykłady sytuacji, kiedy mogą one nam towarzyszyć i zawiesiliśmy odpowiednie plansze. Najważniejsze jest jednak to, co możemy z tymi emocjami zrobić. Ustawiliśmy w kąciku dwa słoiki, do których dzieci mogą wrzucać w ciągu całego tygodnia zapisane karteczki. Do słoika radości wrzucamy wszystkie pozytywne i radosne sytuacje. Zawartością tego słoika dzielimy się raz w tygodniu wszyscy – czytamy co sprawiło dzieciom radość. Natomiast słoik złości służy do pozbywania się negatywnych emocji, które czasem mogą się każdemu przydarzyć. Tych karteczek nie czytamy, lecz również raz w tygodniu wyrzucamy do kosza, w symboliczny sposób pozbywając się tego co złe i niedobre. W planach mamy stworzenie „słoika spokoju”. Dzieci otrzymały książeczki do projektu, które zawierają „emocjometry indywidualne”, na których każde dziecko zaznacza samopoczucie przed i po przeprowadzonych zajęciach. Jesteśmy w trakcie realizacji pierwszego modułu projektu pt. „Kraina Kreatywności”. Są to niezwykle innowacyjne zajęcia, na których dzieci pracowały kreatywnie z kropkami. Wspólnie analizowaliśmy film „The Dot”, bawiliśmy się z wirtualnymi kropkami Quiver, przeprowadziliśmy eksperymentalną obserwację kropki oraz doświadczenie polegające na tworzeniu kropki za pomocą różnych surowców. Pobudzaliśmy naszą fantazję dorysowując do wzorów dalszy ciąg oraz tworząc skojarzenia. W ramach zadań ekologicznych zorganizowaliśmy bogaty kącik przyrodniczy, którego zawartość wykorzystywaliśmy do różnych kreatywnych aktywności. Zorganizowaliśmy jesienny spacer połączony z obserwacją przyrodniczą i poszukiwaniem konkretnych okazów. Wykorzystywaliśmy surowce wtórne (folie bąbelkową) do tworzenia pięknych prac plastycznych. Wszystkie te zabiegi miały przede wszystkim pomóc uświadomić sobie uczniom, że każdy z nas jest w czymś mistrzem. I wystarczy tylko uwierzyć we własne możliwości. Moduł jeszcze się nie skończył, a na uczniów czeka jeszcze wiele ciekawych zadań i wyzwań.

Anna Nieścierewska

emocja1

 

plakat duzy projekt edukacyjny emocja

  • Kliknięć: 52

Dzieci uczą rodziców

To już trzeci rok z rzędu, gdy nasza szkoła bierze udział w ogólno

polskiej akcji edukacyjnej „Dzieci uczą rodziców”. Jest ona organizowana przez Centrum Rozwoju Lokalnego. W tym roku szkolnym biorą w niej udział wszystkie klasy I – III. Celem akcji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa najmłodszych, wsparcie procesu edukacji poprzez wykorzystanie kreatywnych form przekazywania wiedzy oraz zachęcenie dzieci do rozmowy z rodzicami na tematy będące jej przedmiotem. W ramach uczestnictwa, chętne klasy realizują comiesięczne lekcje podejmujące tematykę bezpieczeństwa, patriotyzmu, ekonomii, cyfryzacji, ekologii, kultury i historii. Za nami lekcja pierwsza pt. „Bezpieczny uczeń”. Nie możemy już się doczekać kolejnych.

Anna Nieścierewska

dzieci ucza

 

 

dzieci ucza rodzicow 2021 2022 bezpieczny uczen placowka 1 1

  • Kliknięć: 49

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Turośni Dolnej

  • ul. Szkolna 2, Turośń Dolna
    18-106 Turośń Kościelna

  • +48 85 65 05 120

  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2022 Wszystkie prawa zastrzeżone