Aktywna Tablica

29 listopad 2022

Rok szkolny 2022/2023

Realizacja programu „Aktywna Tablica Specjalne Potrzeby Edukacyjne 2022”

Dzięki akceptacji wniosku w programie „Aktywna Tablica Specjalne Potrzeby Edukacyjne 2022” nasza szkoła otrzymała w roku szkolnym 2022/23 dofinansowanie w wysokości  43.419 zł, w tym 80% to dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji i Nauki, a 20% to wkład własny z budżetu gminy.

Przyznana kwota umożliwiła nam zakup dwóch monitorów interaktywnych i narzędzi interaktywnych do pracy z uczniami ze szczególnymi potrzebami edukacyjnym. Dzięki przyznanej dotacji i wyposażeniu szkoły w profesjonalne pomoce, możemy rozbudzić wyobraźnię dziecka i dłużej utrzymać jego uwagę na omawianym zagadnieniu, zajęcia specjalistyczne i lekcje stają się ciekawsze, a wykorzystywanie programów, gier edukacyjnych i ćwiczeń interaktywnych sprawia, że uczniowie są bardziej zaangażowani, a co za tym idzie łatwiej przyswajają wiedzę.  

W ramach udzielonego wsparcia finansowego zakupione zostały:

– 2 monitory interaktywne NewLin TT 6519RS z wbudowanym komputerem OPSi 5 Win10Pro, które będą wykorzystane przede wszystkim do pracy z programami edukacyjnymi wspierającymi rozwój uczniów. 

– Pakiet 10 programów multimedialnych do pracy z dziećmi z SPE. Są to:

  • Złapmy lwa! Specjalne potrzeby edukacyjne Eduterapeutica LUX ADHD
  • Eduterapeutica LUX Dysleksja
  • Eduterapeutica LUX Dyskalkulia
  • Eduterapeutica LUX Specjalne potrzeby edukacyjne 1-3
  • Eduterapeutica LUX Specjalne potrzeby edukacyjne 4-8
  • Eduterapeutica LUX Niepełnosprawność intelektualna i ASD
  • Eduterapeutica LUX Problemy wychowawcze
  • Escape Room SPE 6-10 lat
  • Eduterapeutica LUX Logopedia rozszerzona

Elżbieta Puścian

aktywna1aktywna2

Przykłady dobrych praktyk

Scenariusze lekcji:

Pomocna dłoń - zajęcia TUS

Przydatne strony internetowe do samodzielnej nauki języka angielskiego, utrwalenia słownictwa i gramatyki:

https://pl.duolingo.com/

https://instaling.pl/

https://quizizz.com/?lng=pl

https://quizlet.com/pl

https://wordwall.net/pl/community?localeId=1045&query=j%C4%99zyk%20angielski

https://agendaweb.org/

https://learnenglish.britishcouncil.org/vocabulary/a1-a2-vocabulary

https://www.cambridgeenglish.org/learning-english/parents-and-children/activities-for-children/pre-a1-level/

https://www.englishexercises.org/makeagame/viewgame.asp?id=714

https://babadum.com/

engly.pl - Platforma do nauki języka angielskiego.

https://elt.oup.com/student/shineon/?cc=pl&selLanguage=pl

Rok szkolny 2018/2019

Nasza szkoła w roku 2018 z sukcesem przystąpiła do Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2017-2019 – „AKTYWNA TABLICA”. Złożony przez naszą szkołę wniosek został pozytywnie rozpatrzony, dzięki temu szkoła otrzymała wsparcie finansowe w formie dotacji celowej w wysokości 14000,00 zł. Dotacja stanowiła 80% kosztów realizacji zadania. Wkład własny wyniósł 3500,00 zł. Za kwotę 17500 zł zakupiliśmy dwa interaktywne monitory NEWLINE TT-6517FB z wbudowanym komputerem OPS S044-P310. Realizacja projektu obejmuje wszystkie oddziały szkoły oraz nauczane przedmioty.

Głównym celem Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii, umożliwienie szerokiego wykorzystywanie TIK i doprowadzenie do upowszechnienia interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów. Ważnym aspektem i celem dodatkowym Programu jest również umożliwienie uczniom rozwijania ich zainteresowań i uzdolnień w ramach zajęć pozalekcyjnych.

aktywna tablica

W naszej szkole za sprawną realizację Programu odpowiedzialny jest e-koordynator Elżbieta Puścian.

W ramach realizacji Rządowego programu „AKTYWNA TABLICA” we wrześniu została powołana Międzyszkolna Sieć Współpracy Nauczycieli Szkół Podstawowych w Turośni Kościelnej i Turośni Dolnej. Jej głównym celem jest rozwijanie współpracy między nauczycielami w zakresie dzielenia się doświadczeniami i opracowanymi materiałami.

Powołano również Nauczycielski Zespół Samokształceniowy, którego celem jest wspieranie dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK. W skład zespołu wchodzą następujący nauczyciele:

  1. Monika Leszczyńska
  2. Aneta Toczko-Naumowicz
  3. Katarzyna Leszczyńska

13. września 2018 r. odbyło się szkolenie nauczycieli, przeprowadzone przez Podlaskie Centrum Techniki Biurowej „BIFAX” w Białymstoku. Zdobyte umiejętności sprawią, że zakupione monitory będą narzędziem pracy wielu nauczycieli, którzy będą chcieli włączyć multimedia do codziennej pracy.

Elżbieta Puścian

Zajęcia z wykorzystaniem tablicy

Już dwa miesiące wykorzystujemy zakupione w programie monitory interaktywne. Zajęcia lekcyjne wzbogacone zostały o treści i ćwiczenia zawarte w multibookach i e-podręcznikach, które przedstawione są w atrakcyjny sposób, co bezpośrednio wpłynęło na zainteresowanie uczniów. W ramach zajęć dodatkowych: rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych i wyrównawczych, uczniowie wykonali szereg zadań rozwijających spostrzegawczość, analizę słuchową i wzrokową, umiejętność logicznego myślenia. Monitory bardzo uatrakcyjniły te zajęcia i spowodowały, że uczniowie bardziej zaangażowali się w wykonywanie ćwiczeń.

Elżbieta Puścian

tab2

WARSZTATY PROFILAKTYCZNE

Dnia 12 grudnia wszyscy uczniowie naszej szkoły wzięli udział w warsztatach profilaktycznych. Spotkanie to miało na celu pokazanie uczniom jak niebezpieczne są uzależnienia, m.in. nałogowe granie w gry komputerowe.

Aby uzmysłowić w sposób niezwykle praktyczny, jak reaguje organizm osoby uzależnionej od multimediów (np. nieprzespana noc przed monitorem) prowadzący przeprowadzili w trakcie warsztatu ćwiczenia przy użyciu specjalistycznych gogli, których założenie skutkuje brakiem koncentracji, spowolnieniem czasu reakcji na bodźce wzrokowe, podwójnym widzeniem, myleniem kierunków oraz pogorszeniem koordynacji ruchowej. Uczniowie dowiedzieli się, że osoba uzależniona krzywdzi nie tylko siebie, ale również osoby ze swojego otoczenia.

Było to bardzo pouczające spotkanie w formie nauki przez zabawę.

tab3

Spotkania Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli

10.09.2018 r. odbyło się spotkanie, podczas którego powołano Międzyszkolną Sieć Współpracy Nauczycieli. Jej głównym celem jest rozwijanie współpracy między nauczycielami w zakresie dzielenia się doświadczeniami i opracowanymi materiałami.

Szkoły, które będą uczestniczyć we współpracy:

  1. Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Turośni Dolnej
  2. Szkoła Podstawowa im. Stanisława Staszica w Turośni Kościelnej

W spotkaniu udział wzięli: Elżbieta Puścian – e-koordynator z SP w Turośni Dolnej, Marek Łukaszuk – e-koordynator z SP w Turośni Kościelnej oraz Dyrektor SP w Turośni Dolnej Barbara Oniśko i Dyrektor SP w Turośni Kościelnej Ewa Chrabołowska.

Dn. 15.11.2018 r. w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej odbyło się spotkanie przedstawicieli szkół tworzących Międzyszkolną Sieć Współpracy Nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu. W spotkaniu wzięli udział nauczyciele naszej szkoły i Szkoły Podstawowej w Turośni Kościelnej. Jego celem było podzielenie się wiedzą i doświadczeniem w zakresie tworzenia prezentacji multimedialnych. Prowadzącym była p. Katarzyna Leszczyńska.

Nauczyciele zostali wyposażeni w umiejętności sprawnego tworzenia prezentacji multimedialnych z zastosowaniem efektów, możliwych do uzyskania w programie Power Point oraz poznali zasady opracowywania prezentacji, zarówno mało skomplikowanych, jak też rozbudowanych, zawierających także animacje.

W dalszej części spotkania nauczyciele przedstawili narzędzia, które wykorzystują na lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych, a nawet konkursach.

W dniu  06.12.2018 r. w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej, odbyło się kolejne spotkanie  nauczycieli  w ramach  powołanej Międzyszkolnej Sieci Współpracy Nauczycieli stosujących technologię informacyjno-komunikacyjną (TIK) w nauczaniu. Spotkanie prowadzone przez p. Monikę Leszczyńską dotyczyło wykorzystania zasobów i usług internetowych  w dydaktyce.

W drugiej części spotkania nauczyciele dzielili się swoim doświadczeniem, prezentowali ciekawe strony internetowe oraz aplikacje, które ułatwiają zdobywanie wiedzy, uatrakcyjniają zajęcia, przyśpieszają proces uczenia oraz osiągania celów lekcji.

Dnia   23.05.2019 r. w Szkole Podstawowej im. M. Konopnickiej, odbyło się spotkanie podsumowujące realizację programu rządowego „Aktywna tablica”.

Przebieg spotkania:
1. Omówienie sprawozdania podsumowującego realizację projektu „Aktywna tablica”.
2. Wymiana doświadczeń i dzielenie się spostrzeżeniami na temat realizacji projektu.
3. Omówienie wpływu zastosowania TIK w szkołach na pracę nauczycieli i uczniów.
4. Omówienie spostrzeżeń z udziału nauczycieli w lekcjach otwartych i spotkaniach organizowanych w ramach współpracy w sieci szkół wykorzystujących TIK w nauczaniu.

Sprawozdanie z realizacji zadań wynikających z programu 

„Aktywna Tablica”

 Nasza szkoła w roku szkolnym 2018/2019 brała udział w rządowym programie rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna tablica”. Zadaniem projektu było zapewnienie szkołom niezbędnej infrastruktury w zakresie TIK w postaci nowoczesnych pomocy dydaktycznych: tablic interaktywnych, projektorów, głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku.

Na podstawie wniosku szkoła otrzymała dofinansowanie, w ramach którego zakupiono dwa interaktywne monitory NEWLINE TT-6517FB z wbudowanym komputerem OPS S044-P310. Realizacja projektu objęła wszystkie oddziały szkoły oraz nauczane przedmioty.

Zrealizowano następujące działania:

  1. Powołano szkolnego e-koordynatora panią Elżbietę Puścian, która czuwała nad realizacją zadań.
  2. Do wspierania dyrektora  szkoły i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK, powołano Nauczycielski Zespół Samokształceniowyw skład, którego weszli  następujący nauczyciele:

         – p. Monika Leszczyńska

         – p. Aneta Toczko – Naumowicz

         – p. Katarzyna Leszczyńska

  1. We wrześniu została powołana Międzyszkolna Sieć Współpracy Nauczycieli Szkół Podstawowych w Turośni Kościelnej i Turośni Dolnej. Jej głównym celem było rozwijanie współpracy między nauczycielami w zakresie dzielenia się doświadczeniami i opracowanymi materiałami. W ramach współpracy odbyły się trzy spotkania.
  2. Na stronie internetowej szkoły stworzono zakładkę „Aktywna Tablica”, na której zamieszczono linki do scenariuszy, prezentacji w PowerPoint oraz pomysły, które mają służyć uczniom oraz nauczycielom.
  3. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach, podczas których doskonalili swoje umiejętności. Były to:
  • Szkolenie z obsługi monitora interaktywnego przeprowadzone przez Podlaskie Centrum Techniki Biurowej „BIFAX” w Białymstoku.
  • Warsztaty „Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. LearningApps – Tworzenie interaktywnych materiałów dydaktycznych do pracy z tablicą interaktywną i nie tylko”.
  1. Zorganizowano w szkole dwie lekcje otwarte z wykorzystaniem TIK w nauczaniu w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli: w lutym były to zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w kl. I-II – E. Puścian, w marcu lekcja matematyki w kl. VI – M. Leszczyńska. W lekcjach otwartych uczestniczyli również nauczyciele SP w Turośni Kościelnej.
  2. Szkoła dzieliła się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie, w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych oraz prezentacji w Power Point. Opracowano 6 scenariuszy zajęć z wykorzystanie TIK oraz 5 prezentacji, które umieszczono na szkolnej stronie internetowej.
  3. Wykorzystywano TIK na zajęciach edukacyjnych prowadzonych w każdym oddziale szkoły, w liczbie co najmniej 8 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia monitorów interaktywnych. Lekcje z wykorzystaniem TIK z każdego oddziału w szkole odnotowywano w dziennikach lekcyjnych poprzez dopisanie do tematu lekcji „TIK”.
  4. E-koordynator spisywał protokoły spotkań zespołów oraz spotkań e-koordynatorów sieci szkół.

W rezultacie realizacji przyjętych zadań:

  • uczniowie podnieśli swoje kompetencje w zakresie posługiwania się oraz wykorzystywania TIK w procesie uczenia się i pracy zespołowej,
  • wzrosła świadomość uczniów i nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa w sieci oraz stosowania praw autorskich do treści edukacyjnych dostępnych w Internecie,
  • zwiększyła się skuteczność nauczania dzięki stosowaniu przez nauczycieli metod aktywizujących oraz położenie nacisku na indywidualizację nauczania,
  • nastąpiło wzbogacenie wyposażenia szkoły w nowoczesny sprzęt komputerowy,
  • nauczyciele, dzięki szkoleniom, podnieśli swoje kompetencje w zakresie stosowania TIK w procesie kształcenia.

Przykłady dobrych praktyk

Scenariusze lekcji

a href="https://sptdolna.files.wordpress.com/2019/01/higiena-układu-krwionośnego.tik-kl.-vii.pdf" ">"igiena układu krwionośnego.(TIK) kl. VII

a href="https://sptdolna.files.wordpress.com/2019/01/let_s-count-to-10.-powtarzamy-nazwy-liczebników-w-zakresie-10.-kl.-ii.pdf"""Let’s count to 10. Powtarzamy nazwy liczebników w zakresie 10. kl. II

a href="https://sptdolna.files.wordpress.com/2019/01/shapes.-uczymy-się-określać-kształty-otaczających-nas-przedmiotów.-kl.-ii.pdf" titl">Shap"s. uczymy się określać kształty otaczających nas przedmiotów. kl. II

Konspekt lekcji plastyki kl. VII – Szukamy sensu i głębokich treści sztuki współczesnej

Konspekt plastyki kl. VI – Perspektywa powietrzna

Język rosyjski – konspekt lekcji

Muzyka-konspekt kl.IV nauka piosenki Hej, na krakowskim rynku

Prezentacje w PowerPoint

Czarnobyl

Zjawiska optyczne

Jan Paweł II

Prezentacja Maria Konopnicka

Prezentacja – historia

Strona, gdzie można samemu tworzyć gry i zabawy językowe:

www.learningapps.org (tworzenie ćwiczeń interaktywnych)

Ciekawe zasoby w sieci: strony – linki dotyczące gier, innowacyjnych programów:

www.etwinning.pl – platformę etwinning.net – można na niej znaleźć ciekawe pomysły na projekty,
www.pisupisu.pl – ortografia i język polski online, nauka pisania na klawiaturze, nauka czytania i poprawnego pisania,
http://www.matzoo.pl – zadania z matematyki,
www.matematyka.pl
www.learningapps.org – ćwiczenia interaktywne,
www.scholaris.pl – scenariusze zajęć,

http://www.kolorowe-obrazki.pl – kolorowanki tematyczne i arkusze do kaligrafii,
www.ang.pl – nauka słownictwa i gramatyki,
www.kahoot.com – quizy,

– autyzmsoft.pl – Witryna udostępnia aplikacje komputerowe do wykorzystania jako pomoce naukowe w nauczaniu dzieci autystycznych i z innymi zaburzeniami rozwojowymi.

www.teachingenglish.org.uk – scenariusze lekcji,
www.dlanauczyciela.pl – słownictwo, gramatyka, filmy, audio,
www.ling.pl – słownik,
www.katechizmy.com – ćwiczenia sprawdzające wiadomości, gry dydaktyczne,
www.muzykotekaszkolna.pl – filmy nawiązujące do różnych zagadnień związanych z muzyką, definicje, zaprezentowanie postaci związanych z światem muzyki,
http://www.medianauka.pl – nauka online z biologii, informatyki, matematyki i innych przedmiotów,

–www.mamswojswiat.pl/ – to obszerna baza profesjonalnie przygotowanych ćwiczeń, gier i zabaw, które pozwalają dziecku ćwiczyć abstrakcyjne i logiczne myślenie. Serwis dla dzieci z szerokim spektrum autyzmu i zespołem Aspergera.

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Turośni Dolnej

  • ul. Szkolna 2, Turośń Dolna
    18-106 Turośń Kościelna

  • +48 85 65 05 120

  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2022 Wszystkie prawa zastrzeżone