CZYTAM Z KLASĄ

2 września nasza szkoła przystąpiła do innowacji pedagogicznej o nazwie „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” autorstwa Honoraty Szaneckiej. Jest to ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III. Celem tego projektu jest między innymi rozbudzanie ciekawości literackiej i aktywności czytelniczej, zachęcanie rodziców do czytania z dziećmi, doskonalenie czytania ze zrozumieniem, integracja zespołu klasowego oraz współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i za granicą. Najważniejsze dla nas jest zachęcenie dzieci, które dopiero zaczynają swoją przygodę z czytaniem do sięgania po książki, a szczególnie lektury.

W naszej szkole projekt realizowany jest przez panią Annę Nieścierewską i klasę pierwszą, panią Martę Topczewską i klasę drugą oraz panią Elżbietę Puścian i klasę trzecią. Realizacja trwa od 1 października 2019 r. do 30 kwietnia 2020 r. w trzech modułach:

I MODUŁ – od 01.10.2019 r. do 31.12.2019 r. – FIKUŚNE LEKTURKI SPOD CHMURKI

II MODUŁ – od 01.01.2020 r. do 29.02.2020 r. – ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI

III MODUŁ – 01.03.2020 r. do 30.04.2020 r. – POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI

Dodatkowym narzędziem do pracy podczas innowacji jest „Lekturnik” – to zeszyt ćwiczeń, w którym do każdego modułu dzieci wykonują zadania do opracowywanej lektury. Co więcej, w trakcie trwania każdej części zespół klasowy będzie wykonywał cztery wybrane przez wychowawcę zadania. Zadania są różne, np. projektowanie przez dzieci zakładek, które będą nawiązywały do przeczytanej lektury, zorganizowanie wystawki na temat czytanej lektury czy przygotowanie plakatu zachęcającego innych do przeczytania konkretnej lektury.

Za nami jest już moduł I „Fikuśne lekturki spod chmurki”. W klasie pierwszej i drugiej dzieci poznały książkę pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” autorstwa Justyny Bednarek. Dzieci z klasy trzeciej poznały lekturę Astrid Lindgren pt. „Dzieci z Bullerbyn”.

W klasie pierwszej zrealizowano zadania:

– Praca w lekturniku (W każdym module jest to zadanie obowiązkowe do wykonania);

– Kącik czytelniczy;

– Czytusie- figurki plastelinowe zrobione przez dzieci;

– Plakat zachęcający uczniów z innych klas do przeczytania lektury.

W klasie drugiej zrealizowano zadania:

– Praca w lekturniku;

– Plakat zachęcający innych do przeczytania lektury;

– Kącik czytelniczy z figurkami Czytusiów zrobionych przez dzieci;

– Zaproszenie pracownika szkoły do przeczytania dzieciom fragmentu lektury.

W klasie trzeciej zrealizowano zadania:

– Praca w lekturniku;

– Kącik czytelniczy;

– Wystawka na temat czytanej lektury;

– Rysunek postaci jednego z głównych bohaterów wykonany na dużym arkuszu papieru.

Marta Topczewska

baner czytam

 

 

Wraz z końcem lutego klasy I – III zakończyły realizację II modułu pn. „ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI” w projekcie „CZYTAM Z KLASĄ”. Każda z klas realizowała projekt z inną „zwierzęcą” lekturką.

Uczniowie klasy pierwszej czytali książkę pt. „Psie troski” Toma Justyniarskiego, uczniowie klasy drugiej „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia, zaś uczniowie klasy trzeciej „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego. Do realizacji drugiego modułu trzeba było wykonać min. cztery zadania z 8 możliwych do wyboru:

ZADANIA DO WYKONANIA:

  1. W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z drugą przeczytaną lekturą – to zadanie jest obowiązkowe!!! Wybierzcie jeszcze trzy zadania.
  2. Zorganizujcie w klasie konkurs głośnego czytania.
  3. W grupach lub wspólnie (z kartonów i innych dostępnych materiałów) wykonajcie legowisko dla zwierzaka. Umieśćcie w nim swoją ulubioną maskotkę.
  4. Przygotujcie plakat zachęcający innych do przeczytania tej lektury.
  5. Przygotujcie w klasie KĄCIK CZYTELNICZY i umieśćcie w nim plakat PROJEKTU.
  6. W sali lub na korytarzu przy Waszej klasie zorganizujcie WYSTAWKĘ na temat czytanej lektury. W tym zadaniu mogą pomóc rodzice.
  7. Zaproście weterynarza, który opowie Wam o swojej pracy.
  8. Zorganizujcie w szkole zbiórkę darów dla pobliskiego schroniska i przekażcie te dary czworonożnym pupilom.

Uczniowie z każdej klasy wykonywali wybrane przez nauczyciela zadania, jednak część z nich wszystkie klasy realizowały wspólnie. Mianowicie zadanie mówiące o zaproszeniu do szkoły weterynarza oraz zorganizowanie zbiórki dla schroniska, ta akcja w naszej szkole jeszcze trwa do 13 marca 2020 r. – serdecznie zapraszamy do włączenia się w akcję projektową.

Od marca do końca kwietnia będziemy realizować III moduł pn. „POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI”.

Marta Topczewska

czytam baner 2

 

Z końcem maja zakończyliśmy III moduł naszej innowacji, ale i cały projekt. Ostatni moduł nazywał się „POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI”. W tej części klasy 1-3 realizowały ten sam temat, na warsztat wzięliśmy wiersze Juliana Tuwima.

Do realizacji trzeciego modułu trzeba było wykonać min. cztery zadania z 8 możliwych do wyboru:

ZADANIA DO WYKONANIA:

  • W LEKTURNIKU uzupełnijcie strony związane z trzecią przeczytaną lekturą – to zadanie jest obowiązkowe!!! Wybierzcie jeszcze trzy zadania.
  • Zorganizujcie w klasie konkurs recytatorski.
  • Zbierzcie informacje o autorze czytanej lektury i wykonajcie plakaty na jego temat.
  • Przygotujcie klasowy lub szkolny happening lub festyn z okazji Światowego Dnia Książki, który przypada 23 kwietnia. Do tego zadania możecie zaprosić inną klasę, ale to Wy musicie być głównym organizatorem.
  • Wykonajcie sylwetę głównego bohatera wybranego utworu, który przeczytaliście. Sylweta musi stać i być trójwymiarowa.
  • W sali lub na korytarzu przy Waszej klasie zorganizujcie WYSTAWKĘ na temat czytanej lektury. W tym zadaniu mogą pomóc rodzice.
  • Zorganizujcie POKAZ MODY BAŚNIOWEJ. W tym zadaniu mogą wziąć udział również uczniowie innych klas jako modelki i modele. Na widownię zaproście rodziców, dyrektora lub inne osoby.
  • Przygotujcie przedstawienie teatralne do czytanego utworu.

W trakcie realizacji tego modułu przeszkodziła nam epidemia, przez którą rozpoczęliśmy edukacji zdalną. Jednak nie przeszkodziło nam to w dokończeniu projektu. W trakcie edukacji on-line klasy 1-3 kontynuowały realizację III modułu.

Poprzez realizację projektu naszym celem było:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
  • rozwijanie aktywności czytelniczej,
  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
  • zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
  • integracja zespołu klasowego,
  • współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.

Założone cele udało nam się zrealizować. Pokazałyśmy dzieciom ciekawy i niecodzienny sposób omawiania lektur. Co najważniejsze zaciekawiłyśmy uczniów nowymi lekturami, ale też takimi które ze szkolnej ławki pamiętamy i my.

Każda z klas zakończyła projekt z sukcesem, a uwieńczone to zostało poprzez DYPLOMY ukończenia projektu dla każdego ucznia i wspólnym CERTYFIKATEM końcowym całej klasy.

Marta Topczewska

certyfikat czytam klasa

 

Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Turośni Dolnej

  • ul. Szkolna 2, Turośń Dolna
    18-106 Turośń Kościelna

  • +48 85 65 05 120

  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

2022 Wszystkie prawa zastrzeżone