2 września nasza szkoła przystąpiła do innowacji pedagogicznej o nazwie „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki” autorstwa Honoraty Szaneckiej. Jest to ogólnopolski projekt edukacyjny wspierający rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III. Celem tego projektu jest między innymi rozbudzanie ciekawości literackiej i aktywności czytelniczej, zachęcanie rodziców do czytania z dziećmi, doskonalenie czytania ze zrozumieniem, integracja zespołu klasowego oraz współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i za granicą. Najważniejsze dla nas jest zachęcenie dzieci, które dopiero zaczynają swoją przygodę z czytaniem do sięgania po książki, a szczególnie lektury.
W naszej szkole projekt realizowany jest przez panią Annę Nieścierewską i klasę pierwszą, panią Martę Topczewską i klasę drugą oraz panią Elżbietę Puścian i klasę trzecią. Realizacja trwa od 1 października 2019 r. do 30 kwietnia 2020 r. w trzech modułach:
I MODUŁ – od 01.10.2019 r. do 31.12.2019 r. – FIKUŚNE LEKTURKI SPOD CHMURKI
II MODUŁ – od 01.01.2020 r. do 29.02.2020 r. – ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI
III MODUŁ – 01.03.2020 r. do 30.04.2020 r. – POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI
Dodatkowym narzędziem do pracy podczas innowacji jest „Lekturnik” – to zeszyt ćwiczeń, w którym do każdego modułu dzieci wykonują zadania do opracowywanej lektury. Co więcej, w trakcie trwania każdej części zespół klasowy będzie wykonywał cztery wybrane przez wychowawcę zadania. Zadania są różne, np. projektowanie przez dzieci zakładek, które będą nawiązywały do przeczytanej lektury, zorganizowanie wystawki na temat czytanej lektury czy przygotowanie plakatu zachęcającego innych do przeczytania konkretnej lektury.
Za nami jest już moduł I „Fikuśne lekturki spod chmurki”. W klasie pierwszej i drugiej dzieci poznały książkę pt. „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” autorstwa Justyny Bednarek. Dzieci z klasy trzeciej poznały lekturę Astrid Lindgren pt. „Dzieci z Bullerbyn”.
W klasie pierwszej zrealizowano zadania:
– Praca w lekturniku (W każdym module jest to zadanie obowiązkowe do wykonania);
– Kącik czytelniczy;
– Czytusie- figurki plastelinowe zrobione przez dzieci;
– Plakat zachęcający uczniów z innych klas do przeczytania lektury.
W klasie drugiej zrealizowano zadania:
– Praca w lekturniku;
– Plakat zachęcający innych do przeczytania lektury;
– Kącik czytelniczy z figurkami Czytusiów zrobionych przez dzieci;
– Zaproszenie pracownika szkoły do przeczytania dzieciom fragmentu lektury.
W klasie trzeciej zrealizowano zadania:
– Praca w lekturniku;
– Kącik czytelniczy;
– Wystawka na temat czytanej lektury;
– Rysunek postaci jednego z głównych bohaterów wykonany na dużym arkuszu papieru.
Marta Topczewska
Wraz z końcem lutego klasy I – III zakończyły realizację II modułu pn. „ZWIERZĘCE LEKTURKI SPOD CHMURKI” w projekcie „CZYTAM Z KLASĄ”. Każda z klas realizowała projekt z inną „zwierzęcą” lekturką.
Uczniowie klasy pierwszej czytali książkę pt. „Psie troski” Toma Justyniarskiego, uczniowie klasy drugiej „Cukierku, ty łobuzie!” Waldemara Cichonia, zaś uczniowie klasy trzeciej „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego. Do realizacji drugiego modułu trzeba było wykonać min. cztery zadania z 8 możliwych do wyboru:
ZADANIA DO WYKONANIA:
Uczniowie z każdej klasy wykonywali wybrane przez nauczyciela zadania, jednak część z nich wszystkie klasy realizowały wspólnie. Mianowicie zadanie mówiące o zaproszeniu do szkoły weterynarza oraz zorganizowanie zbiórki dla schroniska, ta akcja w naszej szkole jeszcze trwa do 13 marca 2020 r. – serdecznie zapraszamy do włączenia się w akcję projektową.
Od marca do końca kwietnia będziemy realizować III moduł pn. „POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI”.
Marta Topczewska
Z końcem maja zakończyliśmy III moduł naszej innowacji, ale i cały projekt. Ostatni moduł nazywał się „POLSKIE LEKTURKI SPOD CHMURKI”. W tej części klasy 1-3 realizowały ten sam temat, na warsztat wzięliśmy wiersze Juliana Tuwima.
Do realizacji trzeciego modułu trzeba było wykonać min. cztery zadania z 8 możliwych do wyboru:
ZADANIA DO WYKONANIA:
W trakcie realizacji tego modułu przeszkodziła nam epidemia, przez którą rozpoczęliśmy edukacji zdalną. Jednak nie przeszkodziło nam to w dokończeniu projektu. W trakcie edukacji on-line klasy 1-3 kontynuowały realizację III modułu.
Poprzez realizację projektu naszym celem było:
Założone cele udało nam się zrealizować. Pokazałyśmy dzieciom ciekawy i niecodzienny sposób omawiania lektur. Co najważniejsze zaciekawiłyśmy uczniów nowymi lekturami, ale też takimi które ze szkolnej ławki pamiętamy i my.
Każda z klas zakończyła projekt z sukcesem, a uwieńczone to zostało poprzez DYPLOMY ukończenia projektu dla każdego ucznia i wspólnym CERTYFIKATEM końcowym całej klasy.
Marta Topczewska
ul. Szkolna 2, Turośń Dolna
18-106 Turośń Kościelna
+48 85 65 05 120
2022 Wszystkie prawa zastrzeżone